środa, 9 września 2015

Tabula rasa, skąd bierze się idea w ludzkim umyśle?

Dziś poznałam człowieka, który prawdopodobnie dał mi odpowiedź na nurtujące mnie pytania. Skąd bierze się idea w ludzkim umyśle? Jak wygląda nasz umysł od chwili narodzin? John Locke, mężczyzna posiadający ogromną wiedzę i wyobraźnię. 

John Locke ( 1632-1704 )
Angielski filozof, lekarz, polityk, ekonomista. Twórca klasycznej postaci empiryzmu i liberalizmu. Zapoczątkował filozofię oświeceniową. 

Co to jest empiryzm?
Empiryzm, swoimi słowami mówiąc jest to przekonanie, że wiedza którą zdobywamy opiera się na doświadczeniu.

Co to jest liberalizm?
Liberalizm jest to uznanie, że wolność jest najważniejszą wartością w życiu gospodarczym, społecznym i politycznym. 

Locke twierdził, iż każdy człowiek jest świadomy tego, że myśli, oraz że tym, czym jego umysł myśląc się zajmuje, są znajdujące się w umyśle idee. Uważał też, że umysł jest pustą kartą, niezapisaną żadnymi zapiskami, że nie ma on idei. I to jest właśnie ten kluczowy punt całej mojej notki. Umysł człowieka od momentu poczęcia jest "PUSTĄ KARTĄ". Tabula rasa- czysta, niezapisana tablica. To jest cała kwintesencja filozofii Locke'a człowiek nabywając doświadczenie za pomocą zmysłów oraz za pomocą przemyśleń, postrzegań, wątpień, wierzeń, rozumowań jest w stanie nabyć idee, zapisać swoją "kartę". 

Od dzisiaj wiem, skąd się to wszystko bierze w naszej głowie. Mam przejrzysty obraz rozumu ludzkiego. Zachęcam wszystkich "filozofów" i humanistów do chodzenia na lekcje języka polskiego, bo jak widać są one bardzo ważnym elementem zapisywania naszej umysłowej karty!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuje za miłe komentarze <3
Zaobserwuj a ja zrobie to samo :)